Világóra

2012. február 28., kedd

Magyarország a külföldi sajtóban 2012. február 28-án


A Financial Times blogja Simor András jegybankelnök fizetése körüli helyzettel foglalkozott, a Der Standard című osztrák napilap keddi számában a Kossuth tér átépítése körüli vitákról írt, míg a cseh Lidové Noviny az Európai Uniót és a cseh sajtót is bírálta a magyar kohéziós támogatások esetleges felfüggesztése kapcsán.

A magyarok "imádnak" tudományos, ipari és matematikai újítóikról beszélni, és a jelek szerint most előkerült egy "új magyar úttörő", a világ legrosszabbul fizetett jegybankárja - állt a Financial Times felzárkózó térségi blogrovatának (beyondbrics) írásában. A londoni gazdasági napilap cikke - amelyet Kester Eddy budapesti tudósító írt - felidézte, hogy Simor András MNB-elnök felajánlotta: havi 1 forintért hajlandó dolgozni, ha ez elősegíti az EU-val az ő fizetésének csökkentése körül kialakult vita megoldását. Ha Orbán Viktor miniszterelnök Simor fizetésének csökkentésénél megáll, "azt még megúszhatta volna". Orbán azonban "tovább nyomult", egészen addig a pontig, hogy az EU végül kivonult az új EU/IMF-hitelcsomag előzetes tárgyalásairól. A cikk idézte az Eurasia Group nevű elemzőcéget, amely szerint Simor lépése "ügyes húzás", mivel felfedi, hogy Orbán MNB-ellenes fellépései nem tartalmi, hanem politikai indíttatásúak - vélte a lap.
A liberális osztrák Der Standard budapesti tudósítója, Gregor Mayer szerint "a Horthy-korszak hangulatát" akarják visszaállítani a parlament épülete előtt. Horthy Miklós bemutatása után megjegyezte a szerző, hogy "bírálók szerint a tér felújítása fideszes állásfoglalások egy sorozatába illeszkedik, amelyekből az derül ki, hogy nem tekintenek kritikusan erre az időszakra". Bírálók emellett úgy vélik, az átépítés a magyar történelem baloldali és "republikánus" személyiségeire való emlékezés kioltására irányul. Ezzel összefüggésben megjegyezte, a József Attila-szobor ügyében mindenesetre még nincs végleges döntés.
A Lidové Noviny című cseh konzervatív napilap hasábjain Bohumil Dolezal, cseh politológus Magyar uniós lecke című kommentárjában bírálta a cseh sajtót. Rámutatott, hogy bár korábban számos, a mai magyar politikát bíráló anyagot közöltek, észre sem vették az újságírók Martonyi János prágai látogatását illetve Karel Schwarzenberg cseh külügyminiszter nyilatkozatát, amely szerint a magyarok nem engednék meg a demokrácia megkérdőjelezését országukban. Hasonló módon alig írtak Petr Necas kormányfő Magyarország melletti kiállásáról. A neves politológus úgy vélte: legitim dolog fenntartásokat megfogalmazni a mai magyar kormány politikájával szemben, s indokolt esetben legitim dolog a gazdasági szankciók bevezetése is. "Nyíltan szólva azonban disznóság, hogy a magyar kormány politikájával kapcsolatos fenntartások abban nyilvánuljanak meg, hogy szinte eltitkoltan és kitérő utakon gazdasági szankciókat vezetnek be ellene. Nem vagyok euroszkeptikus és nem szeretem az EU-KGST összehasonlításokat. Nem tudok azonban szabadulni attól a gondolattól, hogy ezek bolsevik eljárások. Az EU a KGST-től eltérően remélem megreformálható, csak valakinek a reformok érdekében igyekezetet is ki kell fejtenie. A cseh kormány ebben a konkrét kérdésben igyekszik, de többé-kevésbé illegalitásban teszi ezt. A cseh média nagy része ignorálja a kormányt. Miért?" - zárja kommentárját Dolezal.

(MTI)

Nincsenek megjegyzések:

Mai műsor

Hírkereső

Pénzváltó